Op deze website laat ik een aantal producten zien die ik vanaf het begin van mijn loopbaan heb gemaakt. Startend vanaf het moment dat ik de grafische school na 1,5 jaar verliet en naar Amsterdam vertrok om mijn diensten aan te bieden in de filmwereld.
1988: Zoals het begon.
Na de Mavo ging ik naar de grafische school waar ik dacht onder andere te leren tekenen en ontwerpen. Echter werd daar minder aandacht aan geschonken dan ik had gehoopt. Na 1,5 jaar verteld mijn broer dat hij contacten had in de filmwereld en wel wilde vragen of ik daar niet aan de slag kon. En zo kwam ik in eerste instantie in contact met Henny van de Akker. Eén van de weinigen in Nederland in de hele specifieke vakgebied "Special Effects"
Ik vroeg een BTW nummer aan zodat ik een factuur kon sturen.
Vervolgens belde ik producenten, productie maatschappijen, modelmakers en andere bedrijven in de film en reclame wereld met de boodschap: "Mocht je ooit twee rechterhanden nodig hebben, ik kost 15 gulden per uur ex BTW"
En vanaf dat moment werkte ik bij Henny van de Akker en anderen in de film en productie wereld.
Ook had ik het geluk dat ik altijd bij een ontwerpbureau van een vriend aan de slag kon als werktekenaar. Haak kranen Studio.
Al gauw ontdekte ik dat het het van "modelmaking" leuk vond en dat bleek ook een schot in de roos. Ik hoorde hier en daar de naam Leo Cahn en dat ik daar aan het werk zou moeten zien te komen. "Dat is de man waar je moet zijn"
Dus op een ochtend belde ik het nummer wat ik in de wandelgangen had gekregen van iemand wat mij met Leo Leo zou verbinden.
"Met Leo..." Een iets wat norse man hoorde mijn verhaal aan. "Mijn naam is Arjan van Eeden en...."Ik verteld hem dat ik het vak van modelmaker wilde leren en dat ik inmiddels al wel aardig wat handigheid in huis had. "Ik krijg wekelijks telefoontjes van types die zich ook zo presenteren maar dat wordt eigenlijk nooit wat" Eigenlijk kreeg ik te horen dat ik maar wat anders moest gaan doen. Maar toen ik nog even vertelde dat ik ook wat had leren edelsmeden bij mijn zus Cecile van Eeden wat het ineens een ander verhaal. "O, die ken ik" Mijn zus en Leo hebben ooit samen op de Rietveldacademie gestudeerd. "Denk je dat je een pinguin kunt boetseren, kom dan morgen om 9 uur maar naar de werkplaats!!!" Daarop volgde een dagelijkse samenwerking die wel 6 jaar heeft geduurd. Hij vroeg me nooit of ik wilde blijven en ik voeg nooit of ik mocht blijven. We waren al heel snel een team.
We maakten eind jaren 80 en begin jaren 90 special effects voor vele (reclame)films waarvan de meesten dagelijks op TV waren te zien.
Mijn allereerste klus voor "Moving Models" Het bedrijf van Leo Cahn.
De opdracht was om een pinguïn te maken van epoxyklei die ook moest kunnen bewegen. Pootjes moesten een loopbeweging maken, kop moest kunnen knikken en draaien en de vleugels moeste kunnen bewegen. In de holle ruimte van het lijf maakte ik de kleine constructies om hem te laten bewegen. De pinguïn is ongeveer 10 cm groot en leeft nog steeds.
De pinguïn was de hoofdrolspeler in een reeks tv reclames voor een Italiaans fruchtensap merk. Hij dronk in het filmpje een glas sinasappelsap leeg. Voor dat filmpje moest ook een speciaal glas gemaakt met een holle poot waar het sap uitliep zodat het leek dat het leeg gedronken werd.
Voor een NCM verzekering commercial moesten we vissen maken waarvan het lijf slechts een geraamte was. Hiervoor boetseerde ik de vissenkop. Daarvan maakte ik een mal waaruit we meerdere vissekoppen konden gieten van schuim. Wie herinnerd zich de uitspraak "anders verkoop je toch gewoon de boot" nog? Deze vissen kwamen voor in één van deze reclames.
Voor de toenmalige VSB Bank maakte ik vele kleine modellen voor fotografie waaronder deze achterkant van een oude verhuiswagen.
De folders, allemaal met modellen die ik maakte, stonden in alle VBS banken in de schapen. Allen gingen over een ander product wat de bank aanbood.
De vrachtwagen was ongeveer 25 cm hoog.